sobota, 20 sierpnia 2016

Początek ponoć jest trudny. Trochę o ortografii i interpunkcji w sieci.

Od dzisiaj będę przelewać na ekran monitora moje myśli (cokolwiek miałoby to znaczyć). Często posty moje będą pisane pod wpływem emocji, więc i błędy ortograficzne lub interpunkcyjne będą mogły być niezauważone. Nie będę przepraszać, bo od tego błędy nie znikną.
Zresztą mam na ten temat kilka przemyśleń. Zdarza mi się czasem przeczytać opinie pod jakimś artykułem w internetowym wydaniu gazety lub na jakimś portalu społecznościowym. Z reguły początkowe komentarze są na temat i tak długo, jak komentatorzy zgadzają się w wyrażanej opinii, tak długo na forum jest porządek i kultura wypowiedzi. Niestety, nie wszyscy muszą mieć takie same zdanie. Niestety, są tacy, dla których jest to nie do pomyślenia. Kiedy na forum pojawia się ten odmieniec, to nagle temat artykułu lub wpisu traci na zainteresowaniu. Merytoryczne opinie ,które próbują naprowadzić na początkowy temat, są ignorowane. Forum dyskusyjne zaczyna zalewać fala agresji słownej, komentarze stają się mało merytoryczne.
Ciekawe dla mnie jest to, że w którymś momencie pojawia się niemal zawsze jakiś purysta językowy, który z braku argumentów w obrażliwy sposób komentuje błędy w pisowni (także literówki). Wtedy na forum rozwija się wątek poboczny - wcale nie taki krótki - na temat "Kto lepiej zna zasady pisowni". W wątku tym piszący piszą o wielkim wstydzie, jeżeli komuś zdarzy się popełnić zbrodnię napisania błędnie jakiegoś słowa lub zapomnieć o przecinku albo kropce. Zwykle przestaję wtedy czytać dalsze opinie i komentarze. Osobiście staram się zwracać uwagę na zasady pisowni polskiej. Wiem jednak, że w emocjach mówimy często chaotycznie, plączą nam się słowa, myśli. Tak samo dzieje się, kiedy komentujemy coś na gorąco na forum internetowym. No cóż, zdarza się. Błędy ortograficzne nie kłują mnie tak mocno po oczach, jak napisane poprawnie obrażliwe słowa, wulgaryzmy, słowa pełne nienawiści, którymi ktoś stara się pouczać innych.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...